良い職人・ショップの見つけ方/How to find a good craftsman / shop for you

こんにちは。

今日は「良い職人・ショップの見つけ方」と言うテーマを掲げて、コラムをお送りしたいと思います。

Today, I would like to write a column on the theme of “How to find a good craftsman / shop for you” And in this article, I consider about how to evaluate humans.

 

  • 視・観・察/ Look・Observe・Sense

皆さんは中国の思想家であり、哲学者である孔子をご存知でしょうか。

Do you know Confucius, a Chinese thinker and philosopher?

 

日本であれば必ず学校で学びますので、恐らく名前くらいは知っていると言う方は多いのではないかと推測します。この孔子が人間の観察法として示したのが「視・観・察」です。

If you are in Japan, you had studied about him at school, so I guess you probably know. What this Confucius showed as a way of observing humans is “Look, Observe, and Sense.”

 

・視/ Look:

その人の外面に現れた行為を視る

Look at the actions that appeared on the outside of the person

 

・観/ Observe:

その人の外面に現れた行為の理由、動機を観る

Observe the reason and motivation for the act that appeared on the outside of the person

 

・察/ Sense:

行為と動機を踏まえて、その人が何に満足しているのか、何に喜びを感じているのかを察する

Sense what they are happy with and what joy they have, based on their actions and motivations

 

これらの人間観察のステップを踏むと、その人の本質に辿りつくことが出来ると言う趣旨のことを孔子は述べています。

Confucius states that by following these steps of human observation, we can reach the essence of that person.

 

これは非常に興味深い方法で、服好きが自分にとっての良い職人・ショップに出会う際にも応用することが出来る考え方ではないかと考えています。

I think this is a very interesting way of thinking that fashion lovers can apply to find good craftsmen and shops for themselves.

 

  • 「視・観・察」の応用例/Application example of “Look, Observe and Sense”

例えば、スーツをビスポークする場合を考えてみましょう。

For example, consider the case of bespoke suits.

 

あなたが気に入ったスーツ仕立てている職人は、独自のスタイルを持っていたとします。顧客からの細かなリクエストは受け付けず、自分のスタイルを貫く。良し悪しは置いておいて、どのようなスタイルの営業をしているのかは、インターネットが発達した世の中ですから調べればすぐに分かりますし、直接職人と話しても判断出来ることだと思います。

Suppose that the suit-making craftsman you concerned has his own style. But he does not accept detailed requests from customers and stick to his own style. Aside from whether it’s good or bad, now you can easily find out what style of business he is doing by researching on internet, and even if you talk directly with him, you can judge it.

 

では次に、その職人はなぜ自分のスタイルを譲らないのか?その動機はなんなのかを探ります。

Then, why doesn’t the craftsman give up his style? Observe what his motivation is.

 

その理由は、その職人独自の美学、審美眼によるものかもしれません。顧客と言うのは服のプロではありませんから、職人が美しいとは感じないリスクエストをすることもあると思います。そう言う顧客からのリクエストに対する対応可否を都度判断するのが面倒なので、自分の一切のスタイルを譲らないのかもしれません。

The reason may be due to the craftsman’s unique aesthetics. Because customers are not clothing professionals, so some requests may feel not beautiful by the craftsmen. Since it is troublesome to judge whether or not to respond to such a request from the customer every time, it may be that he does not give up his own style.

 

もしくは、生産性の問題なのかもしれません。数少ない職人で経営をしている工房の場合、顧客の細かなリクエストに対応していたら、生産性が落ちてしまいます。スーツを仕立てると言うのも当然ながら1つのビジネスですから、限られた職人で一定数のスーツを仕立てようと思ったら、カスタマイズは受け付けず、1つのスタイルを貫き通した場合、その生産性が高くなると言うことは容易に想像することが出来ます。

Or maybe it’s a productivity problem. In the case of atelier that is run by a small number of craftsmen, if they respond to the detailed requests of customers, their productivity will drop. Naturally tailoring a suit is one business, so if they want to tailor a lots of suits with a limited number of craftsmen, they will not accept customization and if they stick through one style, the productivity will increase. We can easily imagine that.

 

では、最後に、その職人が何に満足しているのか、何に喜びを感じているのかを察してみましょう。

So, finally, through the actions and motives of the craftsmen we have observed so far, let’s sense what the craftsman is satisfied with and what he is happy with.

 

職人との会話の中でそれらを感じ取っても良いですし、様々なメディアが発達した今、その職人が発した言動がメディアに残っていれば、そこから察することも出来るでしょう。

You can sense them in the conversation with the craftsman, or now various media have developed, so if the behaviors of the craftsman remain on the media, you will be able to sense it from there.

 

例えば、美しい作品を作り上げることに最大の喜びを感じているのであれば、それはアーティスト気質の職人なのかもしれません。自らの美を追及するにあたっては、顧客のリクエストは邪魔になる場合があります。よって、顧客からのリクエストは受け付けないと言う行為に繋がっているのだと察することが出来ます。

For example, if he has the greatest pleasure in creating a beautiful work, it may be an artist-like craftsman. In pursuing his own beauty, customer requests can get in the way. Therefore, it can be understood that this leads to the act of not accepting requests from customers.

 

他方で、生産性を上げることで売上を増やしたい、もっと儲けたいと考える職人もいるかもしれません。その場合は、その職人は商売人の気質が強いのだと察することが出来ます。

On the other hand, some craftsmen may want to increase their sales by making them more productive. In that case, You can sense that the craftsman has a strong business temperament.

 

つまり、外側に出ている「顧客からのリクエストは受けない」と言う行為であっても、それがどのような動機による行為なのか、またどんなことを目的とした行為なのかと言うことをよく見て、感じて、察することで、その職人がどんな人間なのかを理解することが出来るのです。

That is to say, even if the act that “he does not receive requests from customers” appears outside, you often observe what kind of motivation it is and what purpose it is for. By looking, observing, and sensing, you can understand what kind of person the craftsman is.

 

そして、それはショップに対しても当てはめることが出来ると感じています。きっと店のオーナーやマネージャ、あなたの担当者の言動を通じて、その店の姿勢、本質を感じることが出来るはずです。

And I feel that it can be applied to shops. You can feel the thought and essence of the store through the behavior of the store owner, manager and your person in charge.

 

  • 最後は自分/Up to you

ここで重要なことは、決してアーティストタイプの職人が良くて、商売人タイプの職人が悪いと言うことではありません。

The important thing here is not to say that artist-type craftsmen are good and merchant-type craftsmen are bad.

 

なぜならば、それらはスーツの注文を入れる、あなた次第だからです。

Because you order suit, it’s up to you.

 

例えば、もしあなたが美しいスーツを手に入れることに最大の喜びを感じるのであれば、アーティストタイプの職人との相性は非常に良いと思います。

For example, if you have the greatest pleasure in getting a beautiful suit, I think it works very well with artist-type craftsmen.

 

しかし、もしあなたが人を育てること、応援することに喜びを感じているのであれば、自分のリクエストを犠牲にしたとしても、儲けたいと言う意欲が旺盛な職人を応援することもあるでしょう。

However, if you are happy to make grow artisan and cheer them, you may order a suit to the craftsmen, even at the expense of your request.

 

上記は少し極端な例ですが、自分が何を求めるのかと言うことが明確になっていないと、いつまで経ってもメディアやSNS等の情報に踊らされ、あなたにとって最良かつ最適な職人やショップにたどり着くことは出来ません。

The above is a slightly extreme example, but if it is not clear what you want, you will be influenced by information such as media and SNS. And you cannot get to the most suitable craftsman and shop for you.

 

是非、自分自身が何を求めるのかを明確にしたうえで、上記の観察法を参考にして、あなたにとって最良の職人・ショップを見つけてみてはいかがでしょうか。

By all means, after clarifying what you want yourself, why not find the best craftsman or shop for you by referring to the above observation method?

テキストのコピーはできません。